SOLICITA + INFORMACIÓN whatsapp
  • Linkia FP
  • Actualitat
  • Tècniques de relaxació per a un examen: Aprèn com no posar-te nerviós

Tècniques de relaxació per a un examen: Aprèn com no posar-te nerviós

Ets estudiant i vols aprendre a controlar els teus nervis en els moments més importants? Llavors, pren nota d’aquestes tècniques per relaxar-te abans d’un examen, que et permetran afrontar la prova amb més garanties, sigui un examen escrit o un altre de caràcter pràctic com les dels cicles formatius de Linkia FP.

Com dèiem en aquest post, la relaxació és un dels millors hàbits saludables per a estudiants. Però, per què? Doncs per diverses raons. A curt termini, és recomanable perquè et permet prendre les decisions més adequades en cada moment. El nerviosisme és un factor que pot provocar precipitació o que pot afectar negativament a la clarividència: no veure amb claredat determinats detalls limitarà la teva capacitat d’actuació.

Pel que fa als estudis, el nerviosisme també afecta la funció cognitiva: redueix la capacitat de concentració, la capacitat de memorització i assimilació de conceptes i fins i tot a la recuperació d’aquests. I a llarg termini, de manera més general, estar nerviós i estressat pot afectar negativament a la son, a la tensió arterial o a l’autoestima personal, entre altres aspectes.

Tècniques de relaxació per a un examen

Cada persona és un món i pot optar per diferents tècniques per relaxar-se abans d’un examen, en funció dels seus gustos i fins i tot les seves habilitats. Hi ha estudiants que, en les hores prèvies a la prova, són incapaços de realitzar una sessió de relaxació i necessiten descàrregues més enèrgiques, per exemple practicant esport. I per a altres passa el contrari.

Aquesta és una llista de propostes que et pot donar bon resultat:

  • Ioga
  • Sessions d’estiraments
  • Exercicis de respiració
  • Sessió de relaxació a la piscina
  • Sessió de taitxí
  • Jogging
  • Massatge desestressant
  • Descans reparador
  • Sessió de música relaxant, com la música clàssica

Aprèn com no posar-te nerviós

A més de les tècniques esmentades, hi ha petits consells que es poden tenir en compte de cara a relaxar-se per un examen. Són senzills tips que es poden aplicar el dia d’abans, les hores prèvies o fins i tot en el mateix moment de seure davant de la prova. Pren nota, ja que estem segurs que molts d’ells et seran útils.

No estudiïs en les hores prèvies

És un consell molt habitual: estudiar al dia d’abans o en les hores prèvies et servirà de poc. El pitjor que pots aconseguir és adonar-te de tot el que no saps i això provocarà l’efecte no desitjat: augmentar els nervis i l’ansietat.

Segueix la rutina habitual el màxim possible

Amb això ens referim a qualsevol detall. Per exemple, a la teva alimentació: no esmorzis res que no hagis ja esmorzat abans, ja que podria jugar-te una mala passada, per culpa o no dels nervis. El mateix passa amb la roba: no triïs peces ajustades si no estàs acostumat/a a portar-les en aquestes situacions, ja que et provocaran incomoditat i afectaran el teu estat d’ànim. I es pot seguir per molts altres exemples, com la ruta de transport fins al centre de l’examen, ja que un canvi, li és possible provocar retards inesperats.

Ull amb la cafeïna i altres ‘ajudes’

Per estar més despert /a en la recta final de l’estudi, sovint s’abusa de la cafeïna. I pot ser efectiu de cara a aquest objectiu … però tenir conseqüències negatives de cara a l’examen, ja que podria generar en tu un estat d’excitació excessiva. I el mateix passa amb altres productes, com poden ser les vitamines, el sucre, etc.

Dona un passeig i canvia l’aire

El més probable és que els teus últims dies d’estudi hagin estat intensos i t’hagis reclòs a l’habitació o a la biblioteca. Per això, un consell senzill, però efectiu per relaxar-se abans d’un examen és sortir a fer una passejada a l’aire lliure. Pot ser en solitari, si així et sents còmode / a. També amb la teva parella o amb algun amic de confiança, però en aquest cas l’important és no abordar temes que et puguin posar nerviós /a per un altre motiu: ja hi haurà temps de solucionar qualsevol problema després de l’examen.

Controla els teus pensaments

En un examen, i en els moments immediatament posteriors, només importa l’ ‘ara’. No caiguis en l’error de pensar en el passat o en el futur. És a dir, no et lamentis ni et retrets pel que podries haver estudiat i no has fet. I tampoc t’aventures a extreure conclusions precipitades del que pugui ocasionar aquest examen més endavant, ni amb expectatives positives ni negatives, ja que en tots dos casos et provocarà nervis.

No hi ha ningú més que tu

No importa si abans d’entrar a l’examen notes que els altres estan més tranquils que tu. I tampoc importa si els companys de l’aula comencen a escriure amb celeritat res més rebre l’examen. Cada persona és diferent i les teves sensacions no s’han de mesurar en comparació amb els altres, sinó amb les teves pròpies possibilitats i amb l’examen en si.

Respira abans de començar

Quan estiguis en el teu seient, esperant a rebre l’examen o amb ell davant, no podràs posar en pràctica la teva tècnica de relaxació favorita, per motius obvis. Però sí que podràs concentrar-te en respirar més pausadament i amb més profunditat. Pots emprar uns breus minuts abans de posar els teus ulls sobre la prova. Sens dubte, seran una última contribució a baixar les revolucions abans de començar.

Com veus, les tècniques per a relaxar-se abans d’un examen són molt variades i segurament moltes d’elles s’han quedat fora d’aquest post. L’important és saber quina pot ser la més idònia per a tu i com posar-la en pràctica de forma efectiva, seguint també els consells que hem enumerat després.