SOLICITA + INFORMACIÓN whatsapp

Regles mnemotècniques: 8 exemples per memoritzar i estudiar millor

Quan un estudia, busca la manera de ser productiu i recordar fàcilment tots els continguts. No obstant això, hi ha temàtiques i/o assignatures que es presenten més difícils que altres, i que no només ens treuen més temps, sinó que a més poden portar-nos algun maldecap. És per aquesta raó que trobar com organitzar-se per estudiar és de vital importància, a l’igual de comptar amb mètodes eficaços i ràpids que ens ajudin a memoritzar dades en moments en què el temps no jugui a favor nostre. Per facilitar-aquest últim procés, en Linkia FP volem compartir amb tu una sèrie d‘exemples de regles mnemotècniques que et poden resultar realment útils.

 

Què són les regles mnemotècniques i exemples eficaços

Per posar-te en context, primer t’explicarem que les regles mnemotècniques són tècniques que faciliten el procés de memorització, basant-se en l’associació mental de conceptes. No obstant això, i encara que solen formar part dels consells per estudiar i superar qualsevol examen, cal matisar que l’objectiu de les regles mnemotècniques no és interioritzar o comprendre el contingut, sinó memoritzar dades. D’aquesta manera, són ideals per recordar dates, llocs, noms, etc.

A continuación, te dejamos unos ejemplos de reglas mnemotécnicas para que puedas ponerlas en práctica durante tu estudio. ¡Presta atención!

 

1. Agrupació de la informació

Fragmentar la informació és una estratègia mnemotècnica que funciona organitzant la informació en grups, frases, paraules o números que siguin més fàcils d’aprendre. Per exemple, memoritzar el següent nombre: 47895328463 probablement requerirà bastant esforç. No obstant això, si està fragmentat així: 4789/532/8463, serà més fàcil de recordar. Amb les paraules, passaria el mateix.

A manera de curiositat, t’expliquem que aquesta estratègia no només és recurrent a l’hora d’estudiar, sinó que també s’ha comprovat la seva utilitat en persones que tenen símptomes d’alzheimer i que, gràcies a aquesta tècnica, han millorat la seva memòria verbal.

 

 2. Mètode Loci 

El mètode Loci és possiblement el mètode mnemònic més antic de la història. S’atribueix per primera vegada a Simònides de Ceos, un poeta grec de l’any 477 aC. També és un dels mètodes que més èxit ha demostrat a l’hora d’estudiar.

Com funciona? En el mètode de Loci, l’estudiant visualitza una habitació o un camí que li resulti familiar (potser a través d’un edifici, o fins i tot recorrent casa) i s’associa mentalment blocs d’informació amb ubicacions o objectes específics al llarg del camí. Així per recordar el que ha après, només ha de visualitzar el moviment a través d’aquest camí, d’aquesta habitació, i cada parada generarà el record de la informació que allà es trobi.

Per exemple, posem-nos en el cas que has de pagar el gas, comprar un regal i portar un vestit a la tintoreria. Llavors, podries imaginar una habitació en la qual assignar objectes relacionats amb les tasques: la caldera de gas, un regal a la finestra o un vestit sobre de l’escriptori.

3. Fer rimes

Les rimes també poden ajudar-nos a recordar aquells conceptes que a priori són difícils de memoritzar. Les paraules que rimen es poden usar com a estratègia mnemotècnica per ajudar-nos a aprendre i recordar informació. No en va, si tots som capaços de recordar rimes infantils al llarg dels anys, o cançons, es deu en bona part a la rima (tot i que la repetició també juga un paper important). A més, l’exercici mental de rimar els conceptes o temàtiques que vulguis aprendre pot arribar a ser molt divertit. Fins i tot pots arribar a compondre una cançó!

 4. Inventar històries

Ets creatiu? Llavors treu profit d’aquestes capacitats per recordar millor qualsevol tema d’estudi. Inventa històries amb allò que has de recordar. De nou, ens trobem davant d’un exemple de regla mnemotècnica que no només t’ajudarà a estudiar, sinó que també posarà a prova el teu costat més imaginatiu.

 

5. Encadenament

El mètode de l’encadenament consisteix a desenvolupar una història o imatge que connecti peces d’informació, de manera que cada element et porti a recordar el següent. Per exemple, imagina que necessites recordar portar les següents coses amb tu a la feina: documents, ulleres, sabates esportives, moneder, diners per a un regal i les claus del despatx. Si inventes una història en la qual apareguin tots aquests elements, et serà molt més fàcil no oblidar-te de cap d’ells.

És més, si afegeixes detalls interessants o una mica d’humor, segur que et serà encara més fàcil recordar tota la informació.

6. Connexions o associacions

Una estratègia mnemotècnica que ajuda a codificar nova informació és connectar-la amb un altre tema amb el qual ja estiguis familiaritzat, o que coneguis en profunditat. Això li donarà significat al qual has de recordar i et serà molt més fàcil assumir-ho.

Per exemple, imagina que has de recordar les províncies andaluses: Almeria, Granada, Jaén, Màlaga, Sevilla, Cadis, Huelva i Còrdova. Per recordar-te de totes podries formar una frase amb noves paraules que et siguin més fàcils de memoritzar i que continguin la inicial de cadascuna de les províncies d’Andalusia.

 

7. Els acrònims

Els acrònims són sigles de paraules ja existents que es pronuncien com una paraula nova. Com veus, una fórmula força senzilla. Així, pots construir acrònims amb aquelles paraules que t’interessi recordar. Si, per exemple, has après el nom d’alguns minerals preciosos, com ara l’or, la plata i el platí, podries formar un acrònim amb les seves inicials: “OPP”.

8. Aprendre per seqüències

Una altra regla mnemotècnica molt utilitzada entre estudiants són les seqüències. Això sí, primer hauràs de memoritzar una llista numèrica i associar cada nombre a una paraula. Això t’ajudarà a ordenar els fets o la informació que hagis de recordar, associant una mateixa referència.

Un exemple senzill: has d’aprendre els mobles de l’habitació. Pots establir com a referència la porta d’entrada, i esmentar els mobles en ordre fins a donar la volta completa a l’habitació: 1. Armari, 2. Llit, 3. Prestatgeria, 4. Butaca, 5. Llit.

Esperem que t’hagi resultat interessant conèixer aquests exemples de regles mnemotècniques i que les posis a prova per valorar quines et funcionen millor. Recorda que poden donar-te aquest impuls la teva memòria en un moment donat i que, com més les dominis, més beneficis et reportaran!