Realitat augmentada en l'educació

Actualitat

 

Aquest article no tracta d’una nova tecnologia, d’alguna cosa que acaba de ser creat en un laboratori del Massachusetts Institute of Technology i que és nou per a tots nosaltres. El tema de la Realitat augmentada i de la Realitat virtual porta anys en les nostres vides. Començant per pel·lícules com Tron, The Matrix i Minority Report, fins a les pel·lícules en 3D que calia comprar les ulleres amb un paper de color vermell i un altre blau. L’generar una realitat nova que ens emboliqui o que generem en un espai determinat davant de nosaltres no és nou, però el que sí que és nou és que ens estem plantejant la seva aplicació en el món de l’educació. Aconseguir que l’alumne aprengui gràcies a poder interactuar amb una nova realitat que li permeti comprendre com són les coses i com funcionen.

Què és la realitat virtual (VR)

“La realitat virtual (RV) és un entorn d’escenes o objectes d’aparença real. L’accepció més comuna refereix a un entorn generat mitjançant tecnologia informàtica, que crea en l’usuari la sensació d’estar immers en ell. Aquest entorn és contemplat per l’usuari a través d’un dispositiu conegut com ulleres o casc de realitat virtual. Aquest pot anar acompanyat d’altres dispositius, com guants o vestits especials, que permeten una major interacció amb l’entorn, així com la percepció de diferents estímuls que intensifiquen la sensació de realitat. “(Wikipedia). Enllacem amb el punt anterior, la pel·lícula The Matrix. Neo, el protagonista, viu en una realitat que considera real. És part d’ella i es mou i interactua-hi sense adonar-se’n. Actualment, gràcies a un casc i sensors podem estar immersos dins d’una realitat en la qual ens movem, visualitzem en 360º, competim amb altres jugadors. És a dir, en una realitat virtual substituïm el nostre espai per un altre generat per ordinador.

Què és la realitat augmentada (RA)

“La realitat augmentada (RA) és el terme que s’usa per descriure al conjunt de tecnologies que permeten que un usuari visualitzi part de món real a través d’un dispositiu tecnològic amb informació gràfica afegida per aquest dispositiu. Aquest dispositiu o conjunt de dispositius afegeixen informació virtual a la informació física ja existent; és a dir, una part sintètica virtual a la real. D’aquesta manera els elements físics tangibles es combinen amb elements virtuals creant així una realitat augmentada en temps real. “(Wikipedia). En la pel·lícula Minority Report, apareixen en diverses pantalles hologrames de persones. En el vidre de les ulleres es veuen figures que se superposen al que el protagonista veu. Imagineu que aneu pel carrer i amb la càmera del mòbil enfocáis un monument, i en aquest moment, a la pantalla apareix un guia humà virtual que us informa sobre la història del monument.

Ulleres realitat virtual

Com he comentat, tot això no és nou, porta molts anys creat i sent utilitzat en laboratoris, però com en moltes tecnologies, fins que es dissenya el producte adequat perquè el gran públic pugui utilitzar-lo no el vam descobrir. Aquest producte va aparèixer: són les ulleres de realitat virtual. Aquestes ulleres permeten a l’usuari fer-li veure en 360º que forma part d’un món diferent. Després, gràcies a uns comandaments, podem simular el contacte amb els diferents elements del món virtual. El món dels videojocs, les ulleres de realitat virtual s’han aplicat en un entorn que obligatòriament les necessita i que han suposat una evolució. Existeixen en el mercat, models com Samsung amb els seus Gear VR o Oculus amb VREYE a Espanya, entre altres.

Aplicacions realitat augmentada en l’educació

Ara ens centrarem en el títol de l’article Realitat Augmentada en l’Educació. Aquí és on realment, els educadors podem obtenir uns resultats fantàstics gràcies al seu ús. A les aules, podem fer ús de les ulleres de realitat virtual fent ús d’una tablet o mòbil amb el programa adequat:

  • L’alumne obre un llibre de contes amb uns codis QR, els enfoca amb la tablet i apareixen els personatges del conte movent-se.
  • L’alumne obre el llibre de ciències i apuntant amb la tablet, apareix un cor en el qual es visualitzen els ventricles i com circula sang per ells.
  • L’alumne obre el llibre de física i apuntant amb la tablet, apareix el motor de quatre temps i com es realitza la combustió.
  • L’alumne obre el llibre de biologia i apuntat amb la tablet, apareixen imatges reals d’animals de la Sabana en moviment.

Per què tot això? Un alumne del segle XXI, envoltat des que neix d’impulsos multimèdia, dispositius, vídeos, música, davant d’una pàgina de paper amb un dibuix estàtic i una explicació del procés, com reaccionarà? ¿No és més adequat per a la seva formació rebre el mateix missatge, però en un mitjà més “real”? En ser realitat augmentada l’alumne no pateix confusió, sap que és part del “llibre” però rep l’aprenentatge segons el món en el que està vivint. Però no només per a nens, un adult en el món de l’automoció pot col·locar unes ulleres que li permeten visualitzar el motor d’un cotxe i veure informació de les peces d’aquest, o en quin ordre ha de realitzar un procés de reparació. El següent nivell serà la realitat virtual, en la qual l’alumne s’introdueixi dins d’un casc amb el que pugui, per exemple, introduir-se dins d’un camp de futbol i simular tirs de falta o de penal. Com veieu, el que fa anys era ciència ficció, ara depèn de la nostra imaginació.

 

Joaquin Antonio Erencia Navarro

Assessor Informàtic Linkia FP

Asesoramiento.informatico@linkiafp.es

 

 

 

Perfil

Linkia FP es una agrupación de Centros Oficiales de Enseñanza de Formación Profesional que se unen para ofrecer sus Títulos Oficiales en modalidad online.

Actualmente se imparten ciclos de las ramas de Informática y comunicaciones, Servicios socioculturales y a la comunidad, Administración y gestión, Comercio y marketing, Hostelería y turismo, Sanidad.