Quina és la diferència entre màrqueting i publicitat?
- Temps de lectura: 4 minuts
Actualment és comú que les empreses inverteixin en màrqueting i en publicitat, ja que suposen pràcticament una obligació a l’hora de donar-se a conèixer i arribar al públic objectiu. Amb aquest propòsit, multitud d’empreses disposen de departaments de comunicació i màrqueting en què treballen professionals que han estudiat una FP de Grau Superior Màrqueting i Publicitat a distància o altres estudis relacionats. Si t’apassiona el món del màrqueting i de la publicitat, t’ajudem a conèixer aquests dos conceptes de manera més concreta perquè entenguis la diferència entre màrqueting i publicitat.
Què és el màrqueting?
Per respondre d’una manera senzilla què és el màrqueting, podria establir-se que es tracta del procés d’atraure els consumidors, mostrant-los per què haurien de triar un producte o un servei concret per sobre dels que ofereix la competència. Aquest camp inclou diferents facetes; així, el màrqueting inclou crear el concepte del producte o servei, identificar qui és probable que ho compri, promocionar-lo i moure’l a través dels canals de venda i d’acord amb les estratègies apropiades. Tot això, amb la finalitat de captar l’atenció del públic objectiu. La finalitat més evident i lògica és aconseguir un augment com més notori millor en les vendes, tot i que també té beneficis tan importants com la creació d’una imatge de marca sòlida i una bona comunicació amb el públic. Així mateix, en els últims temps s’està mostrant una clara tendència cap a un màrqueting de valor per a l’usuari, deixant enrere tècniques més intrusives que han provat pitjors resultats.
Què és la publicitat?
Molt a prop al concepte del màrqueting es troba el de publicitat; tant que fins i tot solen arribar-se a confondre. Estarem d’acord que, per vendre qualsevol producte o servei, el primer que necessitem és donar a conèixer la seva existència. I precisament aquí és on entra la publicitat, que s’encarrega de crear consciència pública d’un negoci, marca, productes o serveis mitjançant la difusió del negoci a través de mitjans i canals de comunicació online i offline. A mesura que cada vegada més persones s’adonen que hi ha el negoci o l’empresa, també augmenta el potencial per convertir a aquestes persones en clients. D’aquesta manera, el màrqueting i publicitat depenen un de l’altre i estan sempre relacionats. De fet, els objectius de la publicitat en el màrqueting tenen a veure amb el fet que l’usuari recordi la marca, l’escolti o la vegi en qualsevol mitjà publicitari, i s’aconsegueixi persuadir l’usuari perquè realitzi una determinada acció que, generalment, serà una acció de compra o que impliqui demostrar el seu interès per l’empresa.
Principals diferències entre màrqueting i publicitat
Encara que acostumin a anar de la mà, és important saber que també hi ha diferències entre màrqueting i publicitat. Això es tradueix en el fet que, en l’àmbit empresarial, hi ha departaments de màrqueting que tenen una divisió de publicitat o un departament de màrqueting que externalitza la seva publicitat a una empresa de tercers. Així que, encara que hagin de complementar-se entre si, no són exactament sinònims. Si bé la publicitat pot ser un component de l’estratègia de màrqueting, sovint no hi ha cap missatge més enllà d’informar a l’audiència que el producte o servei en qüestió existeix. Sent així, la publicitat està dissenyada per fer que un producte o marca sigui més visible, mentre que el màrqueting implica transmetre emocions als potencials clients per aconseguir la seva fidelització. Per tant, mentre que la publicitat pot estar dirigida a un públic més ampli per captar una atenció més generalitzada, o bé als clients ideals, el màrqueting se centra més aviat en el públic objectiu. Les campanyes publicitàries sovint precedeixen a les campanyes de màrqueting, que comparteixen informació més detallada. La publicitat busca donar visibilitat al producte que pretenem vendre i fer d’ell un producte exclusiu que creu dependència. És per això, que es va a la persuasió. D’altra banda, l’objectiu principal del màrqueting és que hi hagi un intercanvi òptim entre l’empresa i el consumidor, cosa que no és tan senzill com pot semblar. Copsar potencials consumidors amb un disseny atractiu i un bon pla de màrqueting és només el primer pas; quan es tracta de complaure les expectatives i mantenir la fidelitat de consumidor, la tasca es converteix en un procés més complicat. En qualsevol dels casos, ia manera de conclusió, el màrqueting no podria existir sense la publicitat, de la mateixa forma en què la publicitat tindria sentit en el màrqueting. Tots dos són absolutament necessaris per fer créixer qualsevol negoci. Esperem que el nostre contingut t’hagi estat d’utilitat i que a partir d’ara tinguis més clara quina és la diferència entre el màrqueting i la publicitat.