SOLICITA + INFORMACIÓN whatsapp

Les tecnologies TAC i els seus usos acadèmics

Tecnologías TAC

Cada cop són més les escoles infantils que aposten per les TAC i desenvolupen projectes propis per introduir-les a edats primerenques. Per això, els futurs titulats i titulades a Educació Infantil han de tenir clar de què es tracten i quina és la seva utilitat. D’això ens encarreguem al nostre curs formatiu de Grau Superior a distància i en aquest post t’expliquem què són les TAC, amb exemples d’elles i alguns dels seus molts avantatges.

Què són les TAC i per a què serveixen

TAC són les sigles de Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement. Aquest concepte es pot considerar una evolució del concepte de TIC (tecnologies de la informació i la comunicació). És a dir, són aquells dispositius i recursos orientats a l’adquisició de coneixements per part dels alumnes, per la qual cosa estan clarament enfocats i adaptats a ells a nivell de continguts i metodologia.

En resum: els centres educatius que introdueixen les TAC no ho fan perquè els alumnes aprenguin la tecnologia sinó per (fer) aprendre amb les tecnologies. És a dir, la tecnologia no és un fi en si mateix, sinó una via per al desenvolupament cognitiu dels nens, amb la qual podran adquirir coneixements més amplis.

Exemples de TAC

Quan parlem de TAC, el primer que ve a la ment són els dispositius emprats per posar-les en pràctica. Per descomptat, les tauletes són les estrelles en aquest sentit, que s’adapten molt bé al treball individual de cada nen, o fins i tot per parelles. Però també es poden citar altres dispositius específicament desenvolupats per a l’aprenentatge en aquesta etapa, alguns en format de joguina. O la pissarra digital interactiva pel seu ús per professors i alumnes. O fins i tot altres sistemes semblants basats en projectors interactius per a terra, un concepte desenvolupat a l’esfera extraescolar, com a centres comercials i parcs de boles, així i tot perfectament adaptable al treball a l’aula.

No obstant això, no s’ha de quedar només al maquinari, ja que això seria quedar-se en el concepte de TIC i ja hem vist que les TAC són alguna cosa més que això: també són el software instal·lat en elles, és a dir, els programes i aplicacions dotades de contingut educatiu, des de fitxes senzilles a propostes més sofisticades.

De vegades, són les mateixes editorials les que desenvolupen aquest tipus de recursos, sovint com a complement dels seus propis llibres. Altres vegades, són empreses i desenvolupadors independents els qui llancen els seus productes, no només accessibles per a la comunitat educativa sinó també per a tots els pares i tota la societat en general. Per això, és tasca de l’equip docent documentar-se sobre les diferents opcions, provar-les, comparar-les i, al cap i a la fi, triar la que considerin més adequada per al seu grup.

Avantatges de les TAC a Educació Infantil

Ara que ja sabem què són les TAC, val a dir que la seva introducció a l’etapa d’Educació Infantil té molts avantatges. A continuació enumerem algunes:

  • Preparen els nens per al món actual. No convé perdre de vista que, a més del propi desenvolupament cognitiu i personal, l’educació està orientada a formar nens per a la societat on viu. I no cal dir que, avui dia, el maneig adequat de la tecnologia és fonamental. No només des del punt de vista laboral, que encara queda molt llunyà en aquesta etapa formativa, sinó també a l’esfera privada ia l’acadèmica. Per tant, com més aviat millor es familiaritzin amb les TIC/TAC, millor
  • Augmenten la motivació dels nens, ja que aprendre així els resulta més entretingut. A ningú se li escapa que els dispositius electrònics tenen la màgia de capturar l’atenció dels més petits. Amb ella pel mig, no senten que estan fent una tasca imposada sinó una cosa divertida. En aquest sentit, un dels grans avenços en la matèria han estat les pantalles tàctils que, al cap ia la fi, connecten amb aquesta inclinació natural de tot nen per tocar.
  • Multipliquen les possibilitats metodològiques. En realitat, l’ús de les TAC és una cosa que es fa des de molt enrere, encara que no sempre rebessin aquest nom. Tot i això, les TAC de fa anys es poden considerar molt més rudimentàries i limitades en comparació amb les actuals, que ofereixen un nivell d’interactivitat altíssim
  • S’adapten molt bé a qualsevol mena de matèria. Des de les activitats de lectoescriptura fins a lliçons de lògica i matemàtiques, passant per l’anglès o un altre idioma, on les TAC han trobat un nínxol molt interessant. Fins i tot a les hores de psicomotricitat, equivalent a l’Educació Física de Primària, aquestes tecnologies tenen molta cabuda: encara que sovint s’associï la tecnologia al sedentarisme, la veritat és que poden donar peu a nombroses activitats de moviment
  • Són molt vàlides per al descobriment de la identitat personal i de l’entorn, dos aspectes fonamentals en aquesta etapa educativa
    Són interessants per a nens amb necessitats especials, ja que permeten el reforçament de determinades àrees de coneixement i el seu abordatge d’una manera alternativa

Dit tot això, cal recordar que les TAC són una eina més per a l’aprenentatge, però no l’única. I encara més a l’etapa d’Educació Infantil, on els nens més petits han d’adquirir coneixements d’una altra manera més ‘tradicional’, és a dir, per mitjà de la manipulació d’objectes físics o la interacció amb el medi que els envolta, especialment la natura .

 

I finalment, cal recordar un aspecte clau per a l’èxit de les TAC a l’Educació Infantil: la formació adequada dels professionals. Els educadors i educadores no només han de saber què són les TAC, sinó també saber-les utilitzar adequadament en cada context. I perquè això passi, Linkia FP els atorga un paper important al nostre cicle formatiu de Grau Superior en Educació Infantil. De fet, la nostra metodologia a distància és, en si mateixa, una magnífica manera de familiaritzar-se amb les TIC/TAC, ja que ens valem de recursos digitals per desenvolupar els continguts teòrics i bona part dels pràctics.