SOLICITA + INFORMACIÓN whatsapp
  • Linkia FP
  • Actualitat
  • Què és el públic objectiu i per què és vital en l’estratègia de màrqueting?

Què és el públic objectiu i per què és vital en l’estratègia de màrqueting?

‘Públic objectiu’ és un terme que s’empra molt en el món del màrqueting i que resulta clau a l’hora de dissenyar qualsevol estratègia. Però sovint no es té del tot clar a què fa referència exactament. En Linkia FP volem explicar què és el públic objectiu i per què és tan important en qualsevol pla de màrqueting. Un coneixement bàsic per a tot aquell que vulgui cursar el nostre Grau Superior en Màrqueting i Publicitat. Fes atenció!

Què és el públic objectiu en màrqueting

Per entendre què és el públic objectiu, els que sàpiguen anglès ho tindran més fàcil, ja que és sinònim del terme target. Això vol dir ‘blanc’ o ‘objectiu’, entès com el punt situat en la distància sobre el qual es dispara per exercitar la punteria.

Per tant, el target o públic objectiu és el conjunt de persones cap al qual un negoci enfoca la seva campanya de màrqueting, per tractar-se del segment social que pot estar potencialment interessat en els seus productes o serveis.

No obstant això, la qüestió es torna una mica més complexa quan el posem amb relació a altres dos conceptes amb els quals sovint es confon, tot i que són lleugerament diferents: buyer persona i client ideal. Per entendre aquestes diferències, convé delimitar el significat de cada un.

Diferència amb buyer persona 

Buyer persona és un dels conceptes de màrqueting essencials, també pres de l’anglès. Es tracta d’un prototip de client ideal, però fictici. Això últim és un matís important, ja que convé tenir-ho clar per no caure en l’obsessió de trobar-lo, ja que no existeix com a tal. No obstant això, com més s’acosti la campanya a aquest buyer persona, millor.

O millor dit, com més s’aproximi a ‘aquests buyer persona’. Doncs no té per què ser un de sol. De fet, es pot definir un de diferent per a cada producte o servei, ja que no totes les propostes d’un catàleg van dirigides als mateixos potencials clients.

Per tant, la seva utilitat és la de servir de referent, de model. I, per caracteritzar aquest perfil cal dotar-lo de totes les característiques que el negoci desitja que tingui: el seu poder adquisitiu, el seu paper en la presa de decisions, la seva ubicació geogràfica, la seva capacitat d’influenciar a altres potencials clients, etc.

Diferència entre buyer persona i client ideal 

 

La diferència entre buyer persona i client ideal és molt subtil i sovint es confonen, tot i que no són exactament el mateix (i, per tant, tampoc és igual que públic objectiu). El client ideal, a què sovint ens referim com ICP per les sigles en anglès (Ideal Customer Profile) es diferencia que és algú real, amb el que probablement ja s’ha entaulat relació comercial i, per aquesta mateixa raó, és algú tangible, assolible i/o fidelitzava.

Un exemple pràctic per conèixer aquestes diferències

De vegades, per entendre un concepte, el més pràctic és posar un exemple. Així que per comprendre el que és el públic objectiu, el buyer persona i el client ideal, posem-nos en la situació que tens una agència de viatges o treballes per a ella, alguna cosa que pot passar si acabes Grau Superior d’Agències de viatges i Gestió d’Esdeveniments a distància.

El teu públic objectiu seran les persones adultes, amb una posició econòmica esplaiada, receptius a l’assessorament sobre les vacances. Aquells que confien en els professionals per planificar-les i reservar els detalls més importants de l’experiència, com l’allotjament, el vol o les dietes.

Entre els teus potencials clients, pot haver-hi diferents buyer persona. Per exemple, per al teu paquet de vacances d’Egipte, el perfil pot ser el dels amants de la Història, que s’emocionen visitant jaciments arqueològics i contemplant gravats amb milers d’anys d’antiguitat. En canvi, per al teu lot d’Eivissa, aquest perfil serà probablement el d’algú jove que gaudeix en destinacions amb molt d’ambient nocturn i que viatja amb amics. Per descomptat, res impedeix que algú proper a la primera buyer persona viatge a la segona destinació, i viceversa, però no serà el més probable.

Finalment, el client ideal és aquell que, també amb una posició econòmica esplaiada, recorre a la teva agència cada vegada que se li presenta l’ocasió de viatjar, una cosa que passa sovint. Aquest client per al qual el teu negoci és ja una necessitat, una elecció fàcil i imprescindible en cada període de vacances. I si pot ser, que ni en la planificació del paquet ni al seu retorn del viatge generi mals de cap.

 

Per què el públic objectiu és vital en el màrqueting

En un món ideal, qualsevol empresa desitjaria vendre els seus productes o serveis a tothom, independentment de la seva procedència, edat, sexe o poder adquisitiu. Però aquesta no és la realitat i, complint el famós refrany “qui molt abraça poc estreny”, en màrqueting pot resultar més efectiu centrar-se en un prototip de client ben definit i no en molts vagament perfilats.

Per tant, ara que ja coneixem què és el públic objectiu, el buyer persona i el client ideal, és fàcil pensar que aquests dos últims resulten més interessants que el primer. La idea és que, com més gran i més efectiva sigui la segmentació, més possibilitats de venda existeixen.

Centrar-se en el públic objectiu és sempre millor que fer-ho al públic en general. I això és el que va passar en les primeres etapes de desenvolupament del màrqueting. Però ara que tot s’ha tornat més sofisticat, especialment les eines de mesurament i d’anàlisi d’impacte, dissenyar campanyes per al buyer persona i el client ideal resulta més recomanable.

 

Això és un repte per a qualsevol negoci i per a qualsevol agència de màrqueting, i els seus resultats solen compensar l’esforç amb escreix. Així que siguin quines siguin les teves sortides professionals del màrqueting predilectes, per qualsevol d’elles serà de vital importància que adquireixis i interioritzes aquests coneixements. 🙂