Què és la psicomotricitat en nens? | Pràctiques psicomotrius, tipus i per a què serveixen
- 28 d'octubre de 2021
Cada vegada es té més consciència de la importància de la psicomotricitat en els nens. I prova d’això és el temps que ocupa aquesta disciplina en la programació escolar, amb diverses sessions a la setmana, així com en el pla d’estudis del Cicle de Grau Superior en Educació Infantil, especialment en el Mòdul Desenvolupament Cognitiu i Motor. Per tant, si tens al cap convertir-te en educador / a infantil, aquí t’avancem què són les pràctiques psicomotrius, que tipus hi ha i per a què serveixen.
Què és la psicomotricitat en nens
Tot i que el concepte de psicomotricitat en nens ha anat evolucionant en els últims anys i no hi ha una definició universalment acceptada pels especialistes, podem fixar-nos amb atenció a aquesta paraula per comprendre el seu significat. “Psicomotricitat” es compon de “psico” i de “motricitat”, que al·ludeix a:
- Activitat psíquica, que engloba tant la part socioafectiva com la cognitiva
- Activitat motriu, que està relacionada amb els moviments corporals de l’infant
Per tant, la psicomotricitat en nens es pot interpretar com les pràctiques i exercicis que estan orientats a fomentar la seva afectivitat i el seu aprenentatge psicològic a través dels moviments corporals. I la veritable importància d’això rau en el fet que, a través d’ella, s’impulsa el desenvolupament de l’infant de manera global, tant mentalment com físicament.
Una altra característica que es pot destacar de les pràctiques de psicomotricitat amb nens és el caràcter lúdic de les sessions. En general, es dissenyen en format de joc grupal, de ball, de gimcanes o d’altres tipologies en què els alumnes senten que estan passant una estona molt agradable.
Tipus de pràctiques psicomotrius en nens
De manera general, la psicomotricitat en nens es pot dividir en dues grans àrees: la psicomotricitat gruixuda (o simplement motricitat gruixuda) i la psicomotricitat fina (o motricitat fina). Vegem-amb detall per comprendre millor en què consisteixen.
Psicomotricitat gruixuda
És aquella en la qual intervenen els grups musculars amplis. També són els primers moviments que aprenen els nens, ja que tenen a veure amb accions com caminar, córrer, saltar, etc. Però en realitat, el seu treball i millora són constants al llarg dels anys en l’etapa d’Educació Infantil i Primària. Alguns exemples d’aquestes pràctiques són:
- Exercicis d’equilibri, fonamental per aprendre a caminar
- Exercicis de coordinació i lateralitat, per millorar la soltesa general
- Exercicis posturals, per descobrir la flexibilitat corporal
- Tècniques de relaxació, per aconseguir un millor autocontrol
Psicomotricitat fina
És aquella que implica l’ús de grups musculars més petits. La poden anar treballant i aprenent des de nadons, però triguen més a dominar i controlar els moviments associats a ella. El motiu és que requereix majors dosis de coordinació i destresa sensorial, i això requereix un estat maduratiu major, així com una major pràctica. Sovint, la psicomotricitat fina s’associa a les mans, una part del cos clau per al descobriment del món que els envolta i la interacció amb ell. Però també es pot citar l’ull, imprescindible en la coordinació.
Alguns senzills exercicis o materials que es poden utilitzar per treballar la motricitat fina són:
- La plastilina, que resulta ideal per millorar la destresa de les mans
- Elements com les pinces de la roba, que els fan guanyar força en els dits
- Puzles, que els obliguen a interpretar cada peça per separat i en conjunt i a col·locar-les amb precisió
Per a què serveixen les pràctiques psicomotrius
Com dèiem més amunt, l’interessant de treballar la psicomotricitat en nens és que impulsen i milloren el seu desenvolupament, tant en l’àmbit cognitiu com físic. Però podem anar més enllà i destacar maig interessants resultats de les pràctiques psicomotrius.
Desperten els sentits
Els nens, especialment els més petits, estan en fase de descobrir els seus propis sentits. I la psicomotricitat facilita que es familiaritzin amb ells, comprenent les seves virtuts i limitacions. De fet, aquesta disciplina ha estat sempre molt emprada en l’educació de nens amb alguna dificultat o discapacitat, explotant les possibilitats que ofereixen altres sentits no afectats.
Fan descobrir les pròpies capacitats físiques
Mitjançant un correcte treball de la psicomotricitat en nens, aquests descobreixen quines són les seves capacitats en l’àmbit físic. Córrer més de pressa, saltar més alt o agafar un objecte amb més força no només els farà augmentar la seva diversió, sinó també la seva capacitat per jugar i moure amb seguretat.
Preparen als petits per a l’aprenentatge futur
Durant els seus anys a l’escola, els nens van aprenent de manera progressiva. I la psicomotricitat resulta interessant perquè els va preparant per a determinats aprenentatges posteriors. Per exemple, una bona psicomotricitat fina farà que el nen tingui més facilitat per agafar el llapis, mentre que una bona psicomotricitat gruixuda farà que afronti amb més confiança els exercicis d’Educació Física, per exemple.
Milloren l’autoestima
Un nen amb bona psicomotricitat té més paperetes per ser un nen feliç. Veure’s capaç de realitzar els moviments i exercicis que se li plantegen farà que millori la seva autoestima i tingui més confiança a l’hora d’afrontar nous reptes, amb la convicció que tard o d’hora ho aconseguirà.
Convivència i respecte als altres
Les sessions de psicomotricitat a l’escola estan, lògicament, dissenyades i dirigides pels educadors especialistes en la matèria. I en elles, de manera implícita, es treballa el respecte de l’espai dels altres. Per tant, els nens s’adonen que poden conviure i passar un moment agradable en harmonia, formant un equip o treballant en paral·lel, però respectant-uns als altres.
Per tot això, la psicomotricitat en nens és una qüestió fonamental en els primers anys de la seva educació. En Linkia FP pots descobrir tots els seus secrets, de manera còmoda i a distància, per després posar-ho en pràctica amb els més petits.