Què és l’experiència d’usuari i claus per a millorar-la
- Temps de lectura: 4 minuts
En el món del màrqueting, l’experiència d’usuari és un concepte clau per a l’èxit d’un producte o un servei. Per això, avui volem parlar-te sobre què és l’experiència d’usuari, amb quins factors està relacionada i quines són les claus per millorar-la i aconseguir els teus objectius. Uns coneixements que reforcem especialment en la nostra FP Grau Superior en Màrqueting i Publicitat a distància i que intentarem transmetre en aquest post. Segueix llegint!
Què és l’experiència d’usuari?
L’experiència d’usuari (abreujada com UX) fa referència al procés d’interacció que un usuari estableix amb un producte. Es tracta d’un concepte vinculat al màrqueting en línia que manté una estreta relació amb altres factors com l’experiència de marca, la meta és consolidar una relació de confiança entre el consumidor i la marca. Per tant, al parlar d’experiència d’usuari, abordem inevitablement la resposta emocional i completament subjectiva de cada consumidor. Influeix directament en com se sent l’usuari a l’hora d’interactuar amb un sistema concret, que bé podria ser un lloc web, una aplicació web o programari d’escriptori i, en contextos moderns, qualsevol forma d’interacció humà-ordinador. En definitiva, podem afirmar que l’experiència d’usuari depèn de factors socials, culturals i contextuals, i que es veu condicionada per les expectatives i experiències prèvies de l’usuari. Més enllà de per l’ús i el consum, es preocupa per l’impacte que el disseny del producte pot tenir en el comportament emocional de l’usuari, amb l’objectiu de brindar-li una experiència significativa i rellevant.
Factors per millorar l’experiència de l’usuari
Els factors que influeixen en l’experiència d’usuari són amplis i subjectius, i per això resulta imprescindible prestar atenció a totes les facetes de l’usuari si volem introduir al mercat productes o serveis realment reeixits. A continuació, et detallem alguns dels factors més importants, que incideixen directament i indirectament en la millora de l’experiència d’usuari.
1. Un bon estudi de la competència
A més de comprendre les funcionalitats del nostre producte o servei, hem de fer un estudi exhaustiu de què estan oferint els nostres competidors. Això pot brindar-nos una informació molt valuosa a l’hora de comprendre quines són les exigències dels usuaris: què valoren positivament i què valoren negativament. Així mateix, aquestes dades també ens ajudaran a definir millor el nostre producte i diferenciar-de la nostra competència. En altres paraules, ens ajudarà a fer-ho únic.
2. Enfocar la nostra atenció en els usuaris
La nostra prioritat ha de ser enamorar a l’usuari. Per a això, és important que posem especial atenció a comprendre les seves necessitats i preguntar-nos com podem millorar la seva qualitat de vida mitjançant el producte o servei que li estem oferint. Conèixer les seves opinions, especialment les negatives, és la clau per millorar no només la nostra oferta, sinó també el vincle amb la nostra audiència, que finalment serà qui determini l’èxit o el fracàs del nostre negoci.
3. Una bona presència online
En l’actualitat qualsevol negoci ha de tenir una web ben optimitzada que aporti contingut de valor a l’usuari; això és una cosa que resulta sens dubte inqüestionable. Però no només hem d’enfocar-nos en què puguin trobar fàcilment els nostres productes, sinó especialment en proporcionar-los informació que sigui del seu interès (idealment, mitjançant un blog). A més, tampoc podem oblidar la nostra presència a les xarxes socials, gràcies a les quals podrem construir una comunitat sòlida i conèixer millor els comportaments dels nostres clients.
Diferència entre usabilitat i experiència d’usuari
Habitualment, confonem el concepte d “experiència d’usuari” amb el d’”usabilitat”, raó per la qual considerem important establir les diferències que hi ha entre tots dos processos. Per fer un breu repàs:
- Tal com hem esmentat anteriorment, la usabilitat és la facilitat amb què l’usuari fa ús del producte per complir el seu propòsit. Una qüestió purament funcional i objectiva.
- L’experiència d’usuari és el conjunt de factors que formen part de la interacció de l’usuari respecte a un entorn concret, obtenint com a resultat una percepció positiva o negativa del producte o servei. Per tant, implica una resposta en l’àmbit emocional i subjectiva.
Les combinacions resultants poden ser variades. Per exemple, un producte pot resultar usable i en canvi no generar una experiència remarcable per a l’usuari, sense cap aspecte diferenciador respecte de la competència. ¿L’ideal? La combinació perfecta seria el compliment satisfactori de tots dos factors, ja que estaríem generant experiències remarcables en els usuaris i augmentant la reputació de la nostra marca. Esperem que t’hagi resultat útil la informació que hem compartit, i que no només hagis resolt el teu dubte sobre què és l’experiència d’usuari sinó que hàgim aconseguit transmetre l’apassionant del procés de conquesta de l’usuari. Pots consultar la nostra fp de comerç i màrqueting i donar un cop d’ull al curs que t’hem recomanat al començament d’aquest article. Endevant!