Què cal estudiar per ser mecànic de cotxes i quin és el seu dia a dia
- Temps de lectura: 5 minuts
La professió de mecànic de cotxes és, per a molts, el millor exemple de l’útil que resulta la Formació Professional a Espanya: realitzant el cicle superior pertinent, s’aconsegueix accés a un ofici que entusiasma els amants del motor i la demanda en el mercat laboral mai decau. Per això, en aquest post, t’expliquem què cal estudiar per ser mecànic de cotxes i quin és el seu dia a dia.
Què fa un mecànic de cotxes?
Com li agrada dir a molts professionals d’aquesta activitat, el mecànic és el “metge dels cotxes”, ja que guarda molt semblant amb el doctor que passa consulta a un pacient afectat d’alguna malaltia o malaltia. El mecànic de cotxes, de fet, s’encarrega de trobar quina és l’avaria i per què s’està produint, tot i que actualment té una inestimable ajuda en els moderns equips de diagnosi.
Però afegim una mica més: no només és ‘metge especialista’ sinó també ‘cirurgià’, ja que s’encarrega d’intervenir directament sobre l’avaria, restablint la plena funcionalitat de l’element danyat, ja sigui mitjançant la reparació (cura) o mitjançant substitució (trasplantament). D’altra banda, també acompleix tasques equiparables el ‘metge de família’, ja que s’encarrega del seguiment periòdic del vehicle. I quan arriba el moment, realitza el manteniment necessari, amb els canvis de filtres, oli, frens i qualsevol altre component gastat, com si es tractés d’una revisió mèdica i una renovació de medicació.
Deixant aquesta metàfora mèdica a part, aquest seria un llistat amb les principals funcions del mecànic de cotxes:
- Realitzar revisions de vehicles
- Realitzar el manteniment de vehicles
- Diagnosticar avaries
- Reparar avaries
- Canviar els components danyats o desgastats
- Provar vehicles reparats per comprovar que el problema s’ha solucionat
- Informar el client dels treballs i assessorar en aspectes tècnics
- Estar en contacte amb la resta de departaments de taller per abordar millores i ajustos en el servei
- Formar-se sobre nous motors i eines de diagnosi i reparació
Què cal estudiar per ser un mecànic de cotxes?
La professió de mecànic de cotxes és una de les que té un itinerari formatiu més senzill: només necessitaràs titular-te en el Grau Superior d’Automoció a distància. A ell podràs accedir després d’haver completat l’ESO i té una durada de dos cursos acadèmics. Per tant, a l’edat de 18 anys ja podries estar titulat i en plena disposició per treballar en aquest ofici tan vocacional.
En realitat, en aquest Cicle Formatiu a Automoció no només s’aborden totes les matèries relatives a l’electromecànica de l’automòbil (motors, sistemes de transmissió de forces, circuits, etc.) sinó també altres aspectes relacionats amb el vehicle en general, com les reparacions de xapa i pintura, el control de qualitat o la relació amb el client.
Per tant, al titular-estaràs preparat per convertir-te en mecànic de cotxes professional, però també en planxista, pintor o altres oficis relacionats, com a perit taxador de vehicles o tècnic d’ITV, per exemple.
El dia a dia d’un mecànic de cotxes
El dia a dia d’un mecànic de cotxes depèn del taller en què acompleixi la seva tasca i de les tasques que se li encomanin en ell. De fet, no és el mateix treballar en un taller multimarca que en un taller oficial d’un fabricant específic. I no és igual treballar en un taller petit en el qual un mecànic ha d’acomplir qualsevol tasca que al taller d’una gran franquícia, on el treball està molt diversificat o especialitzat en cadena.
El que sí que es pot dir és que, llevat d’excepcions, l’ofici de mecànic de cotxes gaudeix d’una estabilitat horària més gran que altres professions. En general, es treballa de dilluns a divendres (en alguns casos, els dissabtes al matí), en un horari clàssic d’oficina que facilita la conciliació entre la vida laboral i familiar.
Rutina diària d’un mecànic de cotxes: un exemple
A grans trets, aquesta podria ser una jornada laboral estàndard per a un mecànic de cotxes:
- Arribada al taller i planificació preliminar dels treballs a realitzar durant la jornada. Ha de ser una planificació flexible que permeti, en cas necessari, assumir encàrrecs urgents que arribin al taller durant el dia
- Encàrrec de les peces de recanvi que es necessitaran en les reparacions del dia o dels dies vinents. Això és important fer-ho, si és possible, a l’inici de la jornada que els proveïdors lliurin els recanvis com més aviat i s’agilitzi així la reparació i el lliurament del vehicle al client
- Reparació o tasques de manteniment, segons la planificació
- Realització de proves dels vehicles reparats
- Lliurament del vehicle al client, informant de les actuacions acomplertes
- Neteja i ordenació del lloc de treball, per trobar-lo en òptimes condicions en l’endemà
Més enllà d’aquesta jornada tipus, el mecànic de cotxes també haurà de saber encaixar altres obligacions més esporàdiques. Per exemple, la reunió amb proveïdors i comercials sobre noves eines a implantar al taller. O la formació a manera de reciclatge sobre nous sistemes de diagnosi, nous motors elèctrics, etc. I en el cas que el taller s’involucri molt en la divulgació en línia i en xarxes socials, també haurà de reservar part del seu temps per gravar vídeos explicatius o resoldre dubtes, segons les directrius del departament de comunicació.
Ara que ja coneixes què cal estudiar per ser mecànic de cotxes i quines són les seves funcions, creus que aquesta formació encaixa en el teu perfil? Si ets un apassionat del món del motor i et consideres un ‘manetes’ per a les reparacions, segur que la resposta és afirmativa. En aquest cas, matricula’t en el nostre Cicle Formatiu de Grau Superior en Automoció o, si vius a la capital, també pots cursar el Grau Superior d’Automoció a Madrid de forma presencial.