La transformació digital en les empreses
- Temps de lectura: 5 minuts
Des de fa uns anys ens trobem davant del que s’ha anomenat la Quarta Revolució Industrial. Aquesta revolució es caracteritza per l’aparició d’una sèrie de tecnologies que creixen de manera exponencial com el Big Data, la intel·ligència artificial, la robòtica, la realitat virtual, la ciberseguretat, els drons, entre moltes altres. Però quin és el nexe comú a totes aquestes tecnologies i la base sobre la qual creixen? La transformació digital. Què és exactament? No és comprar ordinadors, portàtils, servidors, tenir una pàgina web i aparèixer en els cercadors de Google. La transformació digital consisteix a integrar les noves tecnologies en totes les àrees d’una empresa per canviar la seva manera de funcionar, d’una manera racional i lògica. Per tant, aquest concepte implica estudiar profundament tots els processos de la nostra empresa, en què podem millorar-los per aconseguir un resultat més profitós que redundi en el nostre client i, per tant, en les nostres vendes, decidir quines tecnologies són les més adequades per a realitzar una transformació digital i aplicar-les.
La transformació digital després de la pandèmia
Segons els estudis que ha realitzat una consultora tan prestigiosa com Deloitte, el procés de transformació digital ja s’estava realitzant a bon ritme. No obstant això, l’aparició de crisi sanitària de la Covid-19 en les nostres vides, el que ha provocat ha estat una acceleració de tal manera que es podria afirmar que en un any s’ha viscut el que hauríem d’haver viscut en cinc. I no hem d’anar molt lluny per veure un dels seus efectes més destacats d’aquesta transformació digital, ja que ja ho hem vist recentment amb el teletreball.
Abans de la pandèmia, el concepte de teletreball estava reduït a uns sectors professionals determinats i accions com reunir-se, tancar negocis, atendre els clients o controlar una jornada laboral, accions que no es concebien sense una presencialitat. Ara, amb la pandèmia i la necessitat que l’economia seguís funcionant, s’ha implantat de millor o pitjor manera el teletreball, la formació a distància o les reunions virtuals, elements que han necessitat una transformació digital ràpida i urgent.
Inconvenients de la transformació digital
El principal inconvenient d’una transformació digital radical és la seva implantació incorrecta. Com qualsevol procés de transformació o metamorfosi, no implica una destrucció total de l’empresa i una nova creació d’aquesta, sinó que estem, normalment, davant el seu intent de millora, de manera que l’essència s’ha de mantenir.
No s’ha de canviar per canviar, comprar tecnologia per comprar-la, externalitzar àrees o processos sense tenir en compte les conseqüències. Potser, l’únic que necessita l’empresa és un sistema de comunicació interna eficaç. Un sistema de comunicació amb el client que permeti un anàlisi més adequat, que millori la comunicació web de l’empresa o que millori la tecnologia perquè el teletreball sigui una opció real. En aquesta transformació digital, la fase prèvia d’anàlisi és la més important i la que permet prendre les millors decisions.
Avantatges de la transformació digital per a la teva empresa
Un procés de transformació digital ben aplicat provoca l’aparició d’una cultura de la innovació a la nostra empresa. La implantació de noves tecnologies digitals implica, no només adequar processos i formes de treballar, sinó que també es generen nous processos que millorin els anteriors. També és un brou de cultiu perquè la imaginació dels membres de l’empresa es desenvolupi i floreixin noves idees que cal saber aprofitar.
Hem de tenir en compte que també contribueix a fomentar el treball col·laboratiu i la comunicació interna. L’ésser humà és un ésser social i, al desaparèixer les barreres temporals i de distància entre els membres d’una mateixa empresa, és molt més senzill poder compartir, interaccionar, cooperar, col·laborar conjuntament en qualsevol procés futur.
Un bon procés de transformació permet una major capacitat de reacció davant d’un entorn tan canviant com el que tenim. La quantitat de fonts d’informació a què es tindrà accés, així com a sistemes de filtratge de les més importants, permeten poder prendre decisions d’una manera molt més ràpida i més eficaç que abans d’aquesta transformació digital.
A més, permet millorar exponencialment la relació amb el nostre client. Ja no hi ha barreres de comunicació entre l’empresa i el client. Podem conèixer en qualsevol moment la seva opinió, necessitats i problemàtiques, el que ens proporciona una valuosa informació que transformarem en un augment de la seva satisfacció i, per conseqüència, un augment en el nombre dels clients i dels nostres ingressos.
Un procés de transformació digital ben aplicat implica un procés de transformació personal dels membres de l’empresa, des de la cúpula directiva fins a l’últim treballador de l’empresa. Aquest procés d’aprenentatge augmenta la qualitat humana i personal dels seus membres i s’ha de realitzar d’una manera planificada perquè s’assumeixi en els temps adequats.
Al final, la transformació digital és un procés per realitzar imprescindiblement en qualsevol empresa que vulgui sobreviure en els anys vinents. És un procés que no és senzill, que implica temps i diners, però és una opció que sempre cal tenir present. Les empreses constantment produeixen canvis a causa de les noves circumstàncies, una informació que pots ampliar a través dels nostres cicles d’administració i gestió d’empreses, en els quals t’ensenyarem quins són els punts clau i qüestions a seguir perquè la teva empresa o el negoci en el qual treballis tingui un gran èxit. Qualsevol dubte, pots contactar amb nosaltres i respondrem a totes les teves preguntes!