Diferències entre el màrqueting estratègic i operatiu
- Temps de lectura: 4 minuts
Quan es vol triomfar en màrqueting cal tenir ben clara una cosa: no només hi ha un tipus de màrqueting, sinó que hi ha més d’una variant que fa que l’estratègia coure sentit per si sola. Es tracta del màrqueting estratègic i del màrqueting operatiu. Coneixes les diferències que hi ha entre tots dos? Te les detallem perquè puguis tenir-les ben en compte si et dediques de manera professional a aquest àmbit. Una de les diferències més notables entre el màrqueting estratègic i el màrqueting operatiu és que mentre que el màrqueting estratègic fixa els objectius de màrqueting a llarg termini, el segon s’ocupa de ‘operar’, és a dir, de desenvolupar les accions concretes per aconseguir els objectius fixats per endavant. D’aquesta manera, tots dos depenen mútuament perquè l’estratègia sigui perfecta.
Com fer màrqueting estratègic
Dit això, segur que t’estàs preguntant què és el que has de fer per plantejar el millor màrqueting estratègic. Per fer-ho bé, cal tenir en compte que una de les seves característiques més rellevants consisteix en la capacitat de planificar el futur de l’empresa, ja que la supervivència de la mateixa dependrà de la capacitat que tingui d’adaptar-se i anticipar-se als canvis que vinguin . D’aquí que l’objectiu del màrqueting estratègic sigui el de conèixer tant les necessitats presents com les futures dels consumidors, localitzar els nous nínxols de mercat, orientar l’empresa perquè aprofiti aquestes oportunitats i dissenyar una actuació que la porti cap a la consecució d’aquests objectius. Es tracta d’un tipus de màrqueting que fa reflexionar sobre els valors de la companyia per saber des d’on es parteix, és a dir, quina és la situació actual, i fins on es vol arribar. Per a això és necessari definir primer quin és el públic objectiu. I és que abans de planificar accions de màrqueting és necessari acotar el públic al qual es dirigeix l’empresa. Per això és necessari identificar quin és el consumidor ideal al qual dirigir la campanya, al que en definitiva s’ha de seduir amb el producte o servei. Abans de llançar una campanya de màrqueting és imprescindible estudiar el mercat. Cal conèixer la mida del mercat al qual es dirigeix l’empresa, saber si el producte o servei té cabuda i s’adapta a les necessitats del target, com es pot millorar i altres investigacions estratègiques que seran claus per minimitzar riscos. Un cop es conegui bé el mercat, cal segmentar per establir grups de compra que tinguin gustos i interessos homogenis, així es podrà influir en el procés de compra. Amb aquesta tècnica, s’optimitza el procés de venda i es satisfan les necessitats dels clients. Tampoc cal oblidar-se de analitzar la competència. No cal considerar-la com un enemic, ja que es pot aprendre d’ella. Mitjançant l’estudi dels principals competidors es pot saber quins són els seus punts forts i febles per poder aprofitar-los i diferenciar-se de la resta per dominar el nínxol de mercat. I un cop s’hagi diagnosticat tota la situació, és el moment de triar l’estratègia de màrqueting que permeti a l’empresa assolir els seus objectius. Això és una cosa que s’aprèn en cursar un grau superior de màrqueting i publicitat a distància .
Com fer màrqueting operatiu
D’altra banda, el màrqueting més visible que existeix és l’anomenat màrqueting operatiu. Aquest tipus de màrqueting, que també es pot conèixer a través d’una formació professional a distància , compta amb uns terminis d’actuació més curts que el màrqueting estratègic. No obstant això, la seva eficàcia depèn de la qualitat del màrqueting estratègic realitzat prèviament perquè funcioni. Amb el màrqueting operatiu es passa a l’acció per aconseguir els objectius fixats. Es basa en traduir el pla de màrqueting estratègic en una sèrie de decisions tàctiques complementades amb polítiques de producte; preu, distribució i comunicació que serveixin per garantir la compra del producte per part del públic objectiu seleccionat. Aquest tipus de màrqueting el que fa és definir quines són les característiques del producte o servei, selecciona quins seran els intermediaris a través dels quals distribuir-los i definir a través de quins mitjans l’empresa donarà a conèixer aquestes qualitats que la distingeixen de la competència. Un cop definits aquests conceptes, el següent pas consisteix a executar aquest pla de màrqueting. Aquest procés requereix coordinació per part dels diferents departaments de l’empresa. Finalment, un cop s’ha executat el pla, és fonamental mesurar i comprovar si realment s’han assolit els objectius previstos i, en cas negatiu, seleccionar mesures per corregir aquests errors. La pregunta del milió és: ¿pot existir un tipus de màrqueting sense l’altre? La veritat és que sí que és possible, però, el nivell d’èxit de l’estratègia en el seu conjunt no seria el mateix, pel que sempre és aconsellable que, si es pretén aconseguir la màxima eficàcia, es desenvolupin a l’una.