SOLICITA + INFORMACIÓN whatsapp

Els 7 Tipus de Metodologia en educació infantil que has de conèixer

Per sort, l’etapa educativa que va des dels 0 als 6 anys ha evolucionat molt en les últimes dècades. I l’existència de diversos tipus de metodologia en educació infantil és el millor exemple d’això. Convé recordar que fins fa no massa temps es parlava de ‘guarderia’ i de ‘pàrvuls’ per referir-se als centres referents a aquesta etapa educativa, que abans estaven més orientats a la cura dels nens.

No obstant això, ara parlem d’escoles infantils’ amb el seu propi projecte educatiu i educadores amb formació especialitzada, majoritàriament a través d’un Grau Superior en Educació Infantil a distància. En aquest post hem volgut recopilar alguns d’aquests tipus de metodologia en Educació Infantil, no amb la intenció d’elaborar una tesi doctoral sobre la matèria sinó per il·lustrar-sobre com s’està treballant i innovant en l’actualitat.

Els tipus de metodologia en educació infantil que hauries de conèixer

Com pots comprovar a continuació, els tipus de metodologia en Educació Infantil són molt variats. Però pràcticament tots reuneixen el concepte de ‘metodologia activa’, en què s’aposta per la màxima participació i involucració dels petits.

 

1. Mètode Montessori: el pioner

És un dels més famosos i pot ser que ja hagis sentit parlar d’ell … Encara que actualment dona peu a nombroses interpretacions i aplicacions. El va idear l’educadora italiana Maria Montessori a la fi de segle XIX i principis al XX, el que li dona un caràcter encara més revolucionari al seu concepte. En aquest mètode, es posa a la petita al centre, adaptant les tasques a les capacitats de cada alumne i convertint als educadors en acompanyants del seu desenvolupament cognitiu, físic i espiritual, en lloc de mers transmissors de coneixements. Per això, en aquesta metodologia també juguen un paper fonamental els pares, ja que han d’adoptar la mateixa actitud quan els seus fills estan fora de l’escola.

Per tot això, va ser sens dubte una pionera, abordant conceptes que avui semblen normals, però llavors no ho eren tant, com l’autonomia, la confiança i molts altres que avui entrarien en el que anomenem ‘intel·ligència emocional’.

2. Mètode o pedagogia Waldorf: l’aposta per la creativitat

És un altre dels mètodes d’Educació Infantil que podem catalogar de ‘revolucionari’ quan el va posar en pràctica el seu creador, Rudolf Steiner, al començament de segle XX a Alemanya. Abasta les diferents etapes formatives, i en el cas de la infantil, promou l’ensenyament per mitjà d’activitats absolutament manuals i manipulatives, centrades en l’art, la música i la creativitat en general.

3. Gamificació o Ludificació: aprendre a força del joc

Al contrari que els anteriors mètodes d’educació infantil, aquest és molt recent, tot i que també trenca motlles. Ja se sap que per als nens de 0 a 6 anys, el joc ho és tot. Per això, la gamificació tracta de promoure l’aprenentatge de coneixements i habilitats socials per mitjà de la diversió.

En particular, mitjançant els jocs lligats a les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació), ja que als nens actuals ja se’ls considera ‘nadius digitals’. Una del seu avantatge és la predisposició més gran i motivació dels alumnes a acomplir aquestes activitats. Per això, es considera una de les metodologies preferides pels més petits.

4. Aprenentatge Basat en Projectes (o ABP)

De tots aquests tipus de metodologia en Educació Infantil, aquesta és una de les més centrades en la cooperació entre els nens, ja que consisteix en la formació de diferents grups d’alumnes que han d’actuar de manera conjunta per portar a bon port els projectes plantejats. Amb això es promou el desenvolupament d’habilitats socials en Educació Infantil, que els petits hauran de posar en pràctica en el seu futur: cooperació, comunicació, assertivitat … En aquest cas, el paper dels educadors se centra en la mediació.

5. Bosquescuela: aprendre de i en la natura

Aquesta és una metodologia tradicional i recent al mateix temps, ja que es basa en el contacte directe i continu amb la natura i l’entorn, amb activitats a l’aire lliure. La conscienciació més gran sobre els problemes mediambientals d’avui dia auguren un interessant futur a aquest mètode, que es pot aplicar de manera molt fàcil en àrees rurals, però que també es pot adaptar a la ciutat.

6. Bilingüisme: molt més que aprendre dos idiomes

En els últims anys, les escoles infantils bilingües han crescut en nombre i en popularitat. Sens dubte, els avantatges pràctics que un nen aprengui dos (o fins i tot tres) llengües des de petit resulta molt interessant. Però a més, diferents estudis apunten que proporciona molts beneficis cognitius, especialment a l’hora d’estructurar i desenvolupar el cervell.

7. Grups interactius: els beneficis del diàleg entre generacions

Els nens aprenen de totes les persones que els envolten. I aquestes persones, en funció de la seva edat, procedència o manera de ser, els poden aportar molt. Aquests és precisament el que promou la metodologia dels grups interactius, segons la qual les aules s’obren per acollir pares i avis que desitgen participar en la dinàmica de les classes.

Quina és la millor d’aquestes metodologies?

Es tracta d’una pregunta amb difícil resposta, ja que depèn de molts factors. De fet, totes elles tenen aspectes molt interessants i vàlids per a cada centre, de manera que hi hauria la possibilitat de combinar-les durant aquesta etapa educativa. La capacitat d’adaptació dels alumnes a aquestes edats és un avantatge per a això. I també la menor pressió dipositada en nens i educadors per assolir determinats objectius cognitius, ja que el desenvolupament maduratiu és molt variable a edats tan primerenques.

A més, les qualitats d’un bon professor d’Infantil també ajuden a l’èxit d’aquestes metodologies … O provoquen el seu fracàs en el cas que aquest educador no tingui d’elles. Per tant, una formació robusta resulta clau per desenvolupar correctament aquesta professió. I en Linkia FP ho fem possible amb el nostre grau d’fp a distància.