SOLICITA + INFORMACIÓN whatsapp

DAFO. T’expliquem què és i com fer-ho

Estàs creant un projecte nou i necessites saber quins són els punts més importants a destacar? Formes part d’una empresa i vols fer canvis per potenciar-la? En l’article d’avui t’explicarem una manera d’aconseguir-ho a través del DAFO, una eina que serveix tant per a persones, com també per a projectes i empreses. En uns instants, t’explicarem què és i per a què serveix; quines són les parts principals que el componen i, a més, et donarem alguns consells per crear el teu propi. Som-hi! 

Què és  un DAFO i per a què serveix? 

Un DAFO és una eina d’anàlisi que s’utilitza per conèixer l’estat del teu projecte o empresa, i en el que a partir del mateix pots crear nous canvis o estratègies de millora. Aquesta eina serveix per a projectes personals o empresarials i en la qual hauràs de tenir en compte, tant els factors interns, com externs. 

Analitzar el DAFO et permet veure els punts més rellevants del teu treball respecte a la competència d’altres projectes i canviar o millorar aquells que creguis convenients. D’aquesta manera, podem considerar que és una estratègia de planificació i una forma d’organitzar-se perquè puguis modificar o buscar nous enfocaments. 

Parts  d’un DAFO 

Un DAFO consta de 4 parts (Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats), dues dedicades al punt de vista intern de l’empresa, i dos que fan referència a l’anàlisi de la part externa. És important dir que les qüestions que hem de remarcar en cada un dels diferents apartats, han de ser elements concrets del projecte, ja que components generals no ens servirien de gran ajuda. T’ho expliquem. 

Anàlisi interna 

  • Fortaleses. En aquest apartat del DAFO és important recalcar els aspectes positius de la teva empresa o projecte davant els altres. Punts que destaquin davant la competència i que despuntin sobre la resta.    
  • Debilitats. Aquí el que hem d’apuntar són qüestions negatives que puguin fallar en el funcionament del projecte. Coses que, davant la competència, per exemple, hagin de revisar o modificar per millorar.   

Anàlisi externa 

  • Oportunitats. Aquest punt del DAFO fa referència als factors de l’entorn que són positius i favorables per a l’empresa, com, per exemple, punts tinguin a veure amb l’àmbit legal, cultural, econòmic o tecnològic. 
  • Amenaces. En aquest apartat s’afegiran les condicions externes que puguin perjudicar respecte als competidors. Per exemple, si parlem de la presentació d’un producte, en aquest apartat podrien posar-se aspectes com la qualitat del producte respecte a la competència, o el mateix reconeixement de la marca davant les altres. 

Consells  sobre com fer un DAFO 

Ara que ja tens les dades principals sobre què és un DAFO; per a què serveix, i quines són les seves parts principals, et donarem tres consells bàsics per saber com has de fer el teu propi DAFO. Atent!   

  • Primer de tot, és important tenir clar els aspectes principals sobre el funcionament de l’empresa. Hem de buscar quins són tots aquests punts que ens siguin útils per a potenciar o modificar alguns aspectes, els quals els podem veure fent una comparació amb altres projectes o empreses de la competència. 
  • Anotar-los. Cal ser precisos i no posar qüestions generals que no ens aportin res. Com ho fem? A través de dades que solucionin tots els punts de cada apartat. 
  • Veure a partir d’aquests punts si pots potenciar les fortaleses i les oportunitats que se’t presenten i intentar veure com resoldre la resta, és a dir, les debilitats i les amenaces enfront de les altres empreses o projectes. 

Com has pogut comprovar, un DAFO és necessari en tot projecte, ja que, gràcies a la seva elaboració, es pot observar amb més claredat i precisió què és el que tenim dins la nostra empresa i què podem fer per potenciar encara més el que tenim i com aconseguir buscar solucions davant els punts més febles. Si vols aprendre més sobre aquest tipus d’estratègia tenim dos cursos que tenen relació amb això. Un fa referència a l’àmbit de l’Administració i Gestió d’Empreses, amb el Grau Superior d’Administració i Finances a distància, i l’altre correspon a l’àmbit del Comerç i el Màrqueting, amb el Grau Superior de Màrqueting i Publicitat a distància.