Claus per millorar la Intel·ligència emocional a la feina
- Temps de lectura: 5 minuts
En l’fp a distància considerem que la intel·ligència emocional és un factor clau. Per això, està en el centre del nostre mètode formatiu a distància. En uns graus, com els relacionats amb l’ensenyament, forma part de la matèria a treballar en si. I a la resta, l’assumim com un element fonamental per a l’èxit de l’alumne i per la seva relació amb el professorat.
En aquest post volem explicar-te quins són algunes de les claus per millorar la intel·ligència emocional a la feina, ja que és precisament un dels àmbits de la vida on més importants són les aptituds que engloba.
¿Com millorar la intel·ligència emocional a la feina?
La intel·ligència emocional no és una qualitat innata ni s’aprèn d’un dia per l’altre. Reconèixer i gestionar les pròpies emocions i les dels altres és un procés continu, en el qual cada dia es produeixen avenços i descobriments per part de qui ho porta a terme. I en aquest camí, hi ha una sèrie de claus que, si les poses en pràctica, et seran d’especial utilitat en el treball. Són les següents.
1. Una actitud positiva
L’optimisme ajuda a portar els projectes a bon terme. Per descomptat, no ha d’estar desvinculat de la realitat ni dur a falses esperances que poden desembocar en frustració. Però comptar amb una actitud positiva és bàsic per mantenir alta la motivació, que és al seu torn un dels factors més importants de la intel·ligència emocional a la feina.
2. Una actitud oberta
És a dir, desenvolupar una capacitat d’escolta activa per aprendre dels altres, reconeixent que no ho sabem tot. Això no vol dir plegar-se als criteris dels altres, com veurem en l’apartat de l’assertivitat, però sí que pot contribuir a desencallar situacions de bloqueig personal i col·lectiu.
3. Una actitud empàtica
Posar-se en la pell de la resta de companys és una altra clau a l’hora d’aplicar la intel·ligència emocional a la feina. No vol dir que s’hagin d’assumir les responsabilitats dels altres, però detectar i entendre situacions delicades en els companys és el primer pas per resoldre un problema en el grup.
4. Una actitud assertiva i respectuosa
Les dues actituds van de la mà i per això ens ocupem d’elles en el mateix punt. Com dèiem, desplegar una escolta activa i ser empàtic no vol dir renunciar a les pròpies conviccions. Per això, tenir assertivitat, és a dir, capacitat per defensar els propis postulats amb respecte, és un aspecte molt valorat per la intel·ligència emocional a la feina.
Enriqueix a el grup per ampliar els punts de vista i permet avançar amb decisió en els projectes, convencent la resta de companys amb arguments vàlids.
5. Una actitud modesta
En ocasions, molts dels problemes en els grups de treball es donen quan xoquen els egos. I quan això passa de manera prolongada i els problemes s’enquisten, la relació es torna tòxica per a un mateix, per l’altra persona i per a la resta de el grup
No obstant això, hi ha una clau amb ‘poders màgics’ que poques vegades posem en pràctica: demanar perdó i reconèixer els errors. Alleuja a qui ho sol·licita i fa condir l’exemple en qui els escolta i els accepta. De manera que, a la llarga, tots es beneficien d’aquest gest. Però perquè pugui estar present en les relacions entre companys, cal una bona dosi de modèstia.
Per què es tan important treballar la intel·ligència emocional?
La intel·ligència emocional es dóna en dues esferes: la intrapersonal i la interpersonal. És a dir, no només és important per al desenvolupament de la pròpia personalitat sinó també per crear un ambient adequat amb els altres. De fet, com et vam explicar en aquest altre post sobre la intel·ligència emocional en els nens, les aptituds que s’associen a ella es treballen ja des de les edats més primerenques. Una perspectiva que interioritzen tots els estudiants de Grau Superior en Educació Infantil a distància
Però en etapes posteriors de l’educació també resulta fonamental treballar la intel·ligència emocional. Especialment en el cas concret que ens ocupa, que és la Formació Professional a distància, ja que al cap ia l’es tracta d’una preparació integral per a la incorporació a l’mercat laboral. I un lloc de treball és un dels entorns en què més es posen en pràctica aquestes qualitats. L’estrès per complir objectius, el xoc de parers o l’arma llancívola de la culpa són alguns factors que ens posen a prova i que la intel·ligència emocional ajuda a gestionar.
Precisament per això, es tracta d’una capacitat especialment valorada per les empreses, ja des del moment de llegir un Currículum Vitae o de realitzar una entrevista. Lògicament, identificar-la a primera vista no resulta fàcil, però sempre serà positiu fer esment a aquestes qualitats tan aviat com sigui possible. Com? Per exemple, indicant en el CV les soft skills que creus posseir. En aquest altre post t’expliquem què són les soft skills, en contraposició amb les hard skills.
Convé treballar la intel·ligència emocional no només en el pla interpersonal, sinó també en el intrapersonal. Això és vàlid per a tots els professionals i, molt especialment, per als freelance, que han d’afrontar moltes hores de treball en soledat.
Això limita les possibilitats de tenir ‘topades’ amb els altres, però pot multiplicar els que es produeixen amb un / a mateix / a, de manera que la intel·ligència emocional també s’ha de concebre com una eina de ayuda.En definitiva, la intel·ligència emocional és fonamental per a treballadors assalariats i autònoms, en l’esfera interpersonal i intrapersonal. I si es desplega de manera adequada, el resultat serà el mateix en tots els casos: progrés laboral i millora salarial com a conseqüència de l’anterior. I, per sobre de tot, la concepció de la feina com a font de felicitat, que és la gran aspiració de qualsevol persona.