Què és un webinar i per a què serveix?
- Temps de lectura: 5 minuts
Tens dubtes sobre en què consisteix un webinar i quines són les seves funcions principals? No et preocupis. En aquest article t’explicarem què és, per a què serveix, i a més et donarem uns consells per si en algun moment de la teva carrera professional t’animes a fer un de propi. En l’actualitat, i sobretot en els temps que corren ara mateix, el món online està en auge i la gran majoria de persones passen diàriament hores i hores davant d’una pantalla. Potser abans, pel que fa al món educatiu i professional, estàvem acostumats a assistir a xerrades i conferències presencials, en les quals ens explicaven durant un determinat temps alguna cosa sobre una temàtica concreta. Ara, això segueix passant, però també han aparegut altres mètodes, que funcionen de la mateixa manera i en els quals pots assistir-hi des del lloc que tu vulguis.
Comencem pel principi… què és un webinar?
Per a totes aquelles persones que no ho sàpiguen, el terme webinar està compost per les paraules “web” i “seminari“, dos conceptes que combinen el món online amb el món educatiu i professional. Un webinar és una conferència, una xerrada o una conversa en la qual una persona o diverses, expertes en un tema en concret, parlen a través d’un vídeo en directe o gravat i interactuen d’alguna manera amb els usuaris que assisteixen a ell. Cal destacar que existeixen diferents tipus de webinar, que ara en un moment explicarem, però en els quals, tots i cada un d’ells, tenen la mateixa finalitat: que sigui educatiu i, al mateix temps, pràctic.
Habitualment acostumen a ser gratuïts, ja que la informació que faciliten i mostren als usuaris és educativa i la finalitat d’ells és que siguin coneixedors sobre una temàtica. No obstant això, i depenent de l’empresa a la qual pertanyin, hi ha un altre tipus de webinars que són de pagament i en els que has d’aportar certa quantitat per poder accedir-hi.
Tipus de webinar
A l’hora de fer o assistir a un webinar, hem de ser conscients que hi ha diversos tipus diferents, els quals tenen la mateixa funció, però en el que en cada un d’ells s’imparteix alguna cosa diferent.
- Hi ha els més formals, és a dir, els que consisteixen en xerrades impartides per experts o professionals d’un sector per parlar d’un concepte concret. Anem a posar un exemple. En un centre educatiu fan classes sobre la nutrició. Un dia, consideren que als alumnes els servirà de gran ajuda una classe més específica i el professor decideix que un professional d’aquest àmbit els expliqui un punt en concret. Aquests alumnes, en aquesta ocasió, tindran l’oportunitat d’escoltar en directe a través d’una pantalla a aquest professional, i en la qual podran fer preguntes al final de la conferència per resoldre qualsevol tipus de dubte.
- Després hi ha els més interactius. Aquests tenen la mateixa dinàmica que els webinars anteriors, però en aquest cas, la persona que parla interactua més amb els usuaris. Per exemple, una professional del sector de la moda està donant una xerrada sobre “els millors tips per vestir aquesta temporada”, i els usuaris volen alguns consells per saber si estan a l’última. En aquest cas, poden preguntar a través del xat o gràcies al micro que tindran en la trucada de vídeo, qualsevol incertesa sobre el tema perquè aquesta professional els doni un feedback i creïn una mena de conversa entre l’expert i els assistents.
- I, finalment, hi ha els que són en format de mini cursos o classes. Aquests podríem dir que serien els webinars de pagament, ja que formarien part d’una classe o curs més especialitzat sobre un àmbit concret i en el qual, les persones que estiguessin interessades sobre això, haurien d’aportar una quantitat per poder assistir i participar-hi. Per exemple, t’interessa el món de la cosmètica i veus que donaran un curs sobre maquillatge. Apuntant-te a ell podràs veure com la persona que imparteixi aquest curs et dóna un tutorial o alguns consells sobre com maquillar-te per a qualsevol ocasió i, al mateix temps, puguis preguntar qualsevol qüestió que creguis convenient.
Consells per fer a webinar
Com hem comentat anteriorment, el webinar es fa a través d’un vídeo en directe o gravat en el qual els usuaris interessats poden accedir-hi per un moment o qüestió determinada. Però per això, cal tenir en compte diversos aspectes:
- Saber amb certesa quina és la informació que vols mostrar i compartir amb els assistents.
- Pensar en com donar aquesta conferència d’una manera que atregui als usuaris i en la qual puguin interactuar amb el professional perquè el webinar sigui més dinàmic, tingui més èxit i en el qual els usuaris tinguin ganes d’assistir a més.
- Decidir en quin moment parlaran els assistents, si al final de la conversa, en cas de ser una conferència més formal; si podran anar fent preguntes al llarg de la xerrada o com serà.
- Punt molt important. Generar un codi per a la invitació dels assistents. Hem de saber com enviarem aquest link o codi perquè els usuaris puguin connectar-se al webinar a través dels seus diferents dispositius.
- Saber com funciona el programa que utilitzarem perquè durant el webinar no hi hagi cap error, encara que com ja sabem, amb la tecnologia sempre pot passar alguna cosa i potser no depengui de nosaltres.
Esperem que aquest article t’hagi servit de gran ajuda i que t’animis a assistir a algun webinar per saber com és. Al final el webinar es una cosa que ara està en creixement en moltes empreses i que forma part d’una estratègia de comerç i màrqueting. Si vols saber més sobre això, en l’fp a distàncoa impartim alguns cicles d’fp comerç i màrqueting que et podrien interessar. No dubtis a informar-te quan ho necessitis!