Animació 3D. Què és i per a què serveix? T’ho expliquem
- Temps de lectura: 5 minuts
En l’actualitat, hem de ser conscients que les noves tecnologies són un fenomen que ja formen part de les nostres vides i que van avançant cada vegada més. Això ho podem veure reflectit tant en els nostres dispositius electrònics, com en els formats audiovisuals, pel que fa a la publicitat, els programes i sèries de televisió, i fins i tot les pel·lícules i els videojocs. Com veiem aquest avanç? Doncs un dels motius pels quals la tecnologia progressa a una gran velocitat és gràcies a l’animació 3D. No saps què és i en què consisteix? Doncs obre bé els ulls, perquè en les pròximes línies t’explicarem què és l’animació 3D i per a què serveix. A més, et donarem alguns detalls sobre les tècniques que s’utilitzen en aquesta professió i com es duen a terme per a ser visualitzades amb un gran èxit. Si estàs pensant a dedicar-t’hi, estigues atent perquè t’ho expliquem ja!
Definició d’animació 3D
L’animació 3D consisteix a donar, a través de la tecnologia, moviment a personatges o objectes que no en tenen, com per exemple un dibuix. És un procediment que té com a objectiu donar-los una vida i una personalitat concreta, és a dir, que ens mostrin els seus sentiments i emocions i que, a més, ens expliquin històries. Així mateix, la qual cosa s’aconsegueix amb l’animació 3D és que els objectes o els personatges puguin moure i girar en un espai que anomenem tridimensional.
Com s’aconsegueix això? A través d’un programari, que serveix per esculpir i modelar aquest objecte i amb el que gràcies a ell s’obté allò que es busca. L’animació 3D, actualment, forma part d’una professió que té una gran demanda i que, al seu torn, és molt exigent, ja que és un mitjà que actualment està en auge i que s’ha de fer d’una manera molt precisa perquè tot surti de manera adequada.
Per a què serveix l’animació 3D?
A hores d’ara, l’animació 3D es veu reflectida en projectes audiovisuals. És un sector en què es pot donar molt joc a través de l’animació i el qual pot cridar l’atenció de la societat que el consumeix. Et donem alguns exemples d’on pots veure animació 3D.
- Anuncis publicitaris
- Simulacions per a un sector específic
- Videojocs
- Aplicacions per a mòbil, ordinador o tablet
- Pel·lícules
- Realitat virtual
- Realitat augmentada
L’animació 3D, al cap i a la fi, la pots utilitzar en molts sectors i de múltiples formes diferents. Tot, depenent de les necessitats de cada un d’ells i dels objectius que es vulguin complir en cada ocasió.
Tècniques de l’animació 3D
Hi ha diferents tècniques d’animació 3D per dur a terme aquest procediment. Cadascuna d’elles juga amb mètodes diferents i tenen una finalitat diferent. Te les expliquem!
1. Motion Design
Aquesta tècnica d’animació 3D és la que s’utilitza habitualment per als videojocs. L’objectiu principal és que l’objecte tridimensional en qüestió es mogui de forma real. Com s’aconsegueix això? A través de persones o objectes reals. El que es fa en aquest cas és col·locar sobre ells uns sensors perquè la persona encarregada d’aquesta animació, capturi certs moments concrets i que, posteriorment, gràcies a l’obtenció d’aquestes dades, es puguin veure reflectits els moviments en els models 3D.
2. Stop motion
Stop Motion és una tècnica en la qual s’utilitzen objectes estàtics amb l’objectiu d’aconseguir que els mateixos cobrin la seva pròpia vida. Això es porta a terme mitjançant imatges sense moviment en les quals s’ha de moure personalment l’objecte cada vegada que es realitzi una fotografia, perquè faci aquesta sensació que l’objecte o personatge està en moviment.
3. Pixelació
Aquest procediment d’animació 3D és similar a l’anterior, però en aquest cas únicament es treballa amb persones. Com? Mitjançant captures d’imatges, utilitzant una càmera de fotografia o de vídeo. El que fem en aquesta ocasió és prendre la quantitat d’imatges que considerem necessàries, i posteriorment desplaçar-les a uns 24 frames per segon aproximadament, per crear un moviment de la imatge. Pel que fa als frames, hem de tenir en compte que dependrà de la finalitat que busquem i també de la quantitat d’imatges que tinguem o vulguem treure per a cada moment.
4. Hiperrealista
Aquesta tècnica d’animació 3D s’utilitza habitualment per a les pel·lícules. Serveix tant per a objectes, com per a personatges i escenaris. La finalitat principal d’aquest mètode és que les imatges, com el seu propi nom indica, semblin tan realistes com sigui possible.
5. Caricatura
Finalment, tenim la tècnica de la caricatura, utilitzada habitualment per crear personatges i objectes ficticis que es veuen reflectits en els dibuixos d’animació per als més petits. Amb aquesta tècnica el que es fa és utilitzar alguns principis bàsics de l’animació 3D, i amb les quals podrem aconseguir que un objecte de la sensació que és elàstic i flexible (principi anomenat squash and strech).
A més, podem fer, com ja hem comentat a l’inici d’aquest article, que els personatges transmetin la seva personalitat i estat d’ànim, gràcies al mètode anomenat timing. Amb la tècnica de caricatura podem aconseguir grans moviments dels personatges o objectes i que es vegi una acceleració i desacceleració per aconseguir la velocitat que volem en cada moment i depenent de la situació que tractem.
Com ja veus, l’animació 3D té múltiples tècniques per captar l’atenció dels usuaris i que vegin com va avançant la tecnologia amb el pas el temps. És una gran opció per a realitzar una quantitat de projectes nous i que aquests causin un gran impacte en la societat actual. Si vols dedicar-te a això, ja saps quins són els conceptes bàsics necessaris per començar i com utilitzar les tècniques depenent d’allò que vulguis fer. Ànim!