El Design Thinking. Què és i què aporta al turisme?
- Temps de lectura: 6 minuts
Formes part d’una empresa turística i vols saber com resoldre les conseqüències que ha provocat la crisi sanitària de la Covid-19? En aquest article et donarem una solució d’èxit gràcies al Design Thinking, una eina que et permetrà oferir als turistes els millors serveis, d’acord amb els seus gustos i necessitats principals. Tots som conscients de les alteracions que ha provocat la crisi sanitària en l’àmbit turístic i els problemes que ha provocat i que té actualment aquest sector. Aquests fets han portat a grans canvis en les necessitats dels clients i, per tant, a l’obligació de redirigir la planificació turística habitual, ja que ara s’han tornat molt més exigents. Com solucionem llavors aquesta situació per tornar a atraure els turistes? T’ho expliquem a continuació.
Què és el Design Thinking?
El Design Thinking és una tècnica que consisteix a generar noves idees per atendre i solucionar les necessitats dels usuaris i consumidors. És una dinàmica que prové del món del disseny de productes i que es va crear amb l’objectiu de donar resposta i satisfer els desitjos dels clients. Com? Trobant les eines adequades per aportar solucions a aquestes necessitats.
Característiques principals del Design Thinking
La metodologia de treball del Design Thinking es basa sobretot en l’atenció i l’interès per les persones. Per a això és important conèixer qui són, què necessiten i, a més, com complaure allò que necessiten. A continuació, us expliquem les 5 característiques principals que componen aquesta dinàmica.
1. Empatia
El primer que hem de tenir en compte en aquest procés de Design Thinking és saber i conèixer qui són els nostres clients i què és el que necessiten. Per aquesta raó, hem de generar certa empatia amb ells i entendre quins són els gustos, les motivacions i les expectatives que tenen de cara a l’àmbit en el qual estem treballant.
2. Treball en equip
Com en tot projecte, és essencial la participació de diverses persones que aportin, a partir, de les idees principals que es desenvolupin, diferents punts de vista per arribar a un objectiu comú. Això, en algunes ocasions pot ser complicat a causa de les diferències entre companys, però és necessari per arribar a la fi de la qüestió.
3. Prototips
Quan tinguem clar quines seran les idees que durem a terme endavant, haurem de provar-les abans de llançar-les al mercat. Aquest és un pas essencial i recomanable per adonar-nos si hi ha algun error i si hem de modificar-lo o millorar-lo.
4. Enfocament lúdic
És important destacar que el procés de Design Thinking s’ha de desenvolupar en un espai lúdic, en què puguis desenvolupar les idees d’una manera calmada, on flueixin i on puguis gaudir tranquil·lament del transcurs d’aquestes.
5. Desenvolupament plàstic
Combinant un contingut audiovisual i plàstic a l’hora de desenvolupar els plantejaments previs al Design Thinking, el que produïm és que aquesta dualitat ens serveixi per veure diferents punts de vista. Gràcies a això, podrem treballar amb diferents tècniques i generar idees noves i eficaces.
Etapes del Design Thinking
El Design Thinking és una dinàmica que s’ha de dur a terme en diferents etapes, concretament en 5 fases.
1. Empatitzar
Com hem comentat en l’apartat anterior, la part principal del procés és entendre què és el que necessiten els consumidors. Aquest és un primer requeriment essencial, per així saber què hem de fer per satisfer les seves necessitats.
2. Definir el problema
Un cop tinguem clar què és el que tindrem en compte sobre els clients, hem de definir el problema. Per a això, hem de concretar i sintetitzar algunes conclusions, per poder precisar des del punt que partim i poder començar a generar idees.
3. Generar les idees
En aquest punt és quan tot l’equip de treball ha d’aportar totes les seves opinions i qüestions que considerin rellevants per al procés de Design Thinking. Podem dir que aquesta és la fase de brainstorming, en la qual s’hauran de plantejar tota classe d’idees creatives, que puguin ser innovadores per al projecte o el plantejament a seguir, i intentar fer alguna cosa diferent de la resta.
4. Concretar els prototips
En el moment en què totes les idees estiguin posades sobre la taula, s’han de concretar i escollir les més destacades. Hem de triar-en funció de si tindran alguna sortida o si realment seran eficaços per a la nostra planificació.
5. Provar a través del testeig
I, finalment, i el més decisiu del Design Thinking, és posar en pràctica el prototip que hem desenvolupat. En aquesta fase ens adonarem si realment pot tenir èxit el que hem plantejat prèviament o si, per contra, trobem alguna fallada i si haurem de realitzar un procés de millora.
Avantatges del Design Thinking en la planificació turística
Ara que ja saps què és el Design Thinking, per a què serveix i quines són les seves 5 etapes principals, et preguntaràs … ¿i què aporta en l’àmbit turístic? Doncs molt senzill. En la planificació turística, aquesta dinàmica et permetrà:
- Conèixer millor les necessitats dels turistes.
- Cercar inspiració col·lectiva per cobrir aquestes necessitats.
- Generar idees noves, trencadores i diferents.
- Avaluar les propostes presentades.
- Desenvolupar projectes amb prototips.
- Descobrir noves audiències i mercats, tant en l’àmbit hiperlocal, regional, com nacional.
- Definir experiències als turistes.
- Innovar la narrativa de la destinació o producte.
Com veus, aquesta dinàmica és una gran metodologia que et servirà per recuperar als turistes i atreure de nou la seva atenció. Tot i la Covid-19 i els impactes que ha generat durant els últims mesos, gràcies al Design Thinking es podran solucionar aquests inconvenients i fer del urisme un àmbit totalment innovador i diferent de l’habitual. Si vols conèixer més sobre aquest sector, en Linkia FP et brindem l’oportunitat d’estudiar algun dels nostres cursos relacionats amb l’fp d’hostaleria i turisme. No dubtis a donar una ullada i demanar informació!