Què fa un Agent de Viatges? Funcions principals
- Temps de lectura: 4 minuts
L’agent de viatges no és només un ofici amb moltes sortides laborals en un país com Espanya, on el turisme representa al voltant del 12% del PIB i el 13% de l’ocupació, sinó que també és una professió d’enorme interès per als amants del turisme. Per això, en aquest post t’expliquem quines són les funcions d’un agent de viatges i què cal estudiar per esdevenir-ne un.
Què és un agent de viatges?
Un agent de viatges és un professional que s’encarrega d’assessorar, organitzar i vendre un viatge, entès aquest com un paquet de serveis on s’inclouen els desplaçaments d’anada i tornada cap a/des de la destinació, els desplaçaments interns a la destinació, l’allotjament, les dietes i/o qualsevol altre servei que pugui ser necessari o interessant per al client.
Es tracta d’una professió relativament recent, ja que es considera que va tenir els seus inicis a mitjans del segle XIX, i Thomas Cook és el pioner en la matèria. Aquest britànic va organitzar viatges per a grups de centenars i fins i tot milers de viatgers, tant a congressos com a exposicions universals i altres esdeveniments.
Funcions d’un agent de viatges
Les funcions d’un agent de viatges són nombroses, però podem destacar les següents:
Oferir viatges a potencials clients
Una de les moltes tasques que fa un agent de viatges és oferir viatges organitzats per altres companyies, per exemple grans operadors turístics. Alguns dels productes són creuers per diferents ciutats costaneres, circuits per regions o països, vacances de descans a destinacions de sol i platja o experiències relacionades amb activitats i esdeveniments d’especial atractiu (esdeveniments esportius, culturals, etc.)
Organitzar els serveis del viatge
Altres vegades, el que fa un agent de viatges és coordinar els serveis que rebrà el client des que surt del seu lloc d’origen fins que torna. En aquest cas, haureu d’estrènyer contactes amb els proveïdors de serveis en destinació, com ara empreses de transport, hotels, restaurants, guies turístics, etc.
Organitzar els serveis de l’esdeveniment
Si es tracta d’un viatge de negocis, una tasca possible de l’agent de viatges és organitzar els serveis de l’esdeveniment: lloguer d’instal·lacions, lloguer d’equips audiovisuals, contractació d’intèrprets, etc.
Assessoria
En aquest cas, el que fa un assessor de viatges és aconsellar sobre l’elecció d’una destinació o una altra, o bé sobre uns serveis o altres dins d’una mateixa destinació.
Administració
L’agent de viatges s’ha d’encarregar que tota la documentació relacionada amb els viatges organitzats estigui en regla, emetent i arxivar factures, gestionar els cobraments i els pagaments, etc.
Suport als turistes a la destinació
Encara que l’agent de viatges no ha de viatjar amb els seus clients, sí que els pot brindar suport remot per resoldre dubtes, tramitar incidències, etc., especialment si els turistes viatgen sense guia acompanyant.
Servei postvenda
Una altra de les funcions de l’agent de viatges és gestionar les qüestions de la postvenda, com ara la cancel·lació de sortides, la devolució d’imports, les enquestes de satisfacció, etc.
Què cal estudiar per ser agent de viatges?
Per treballar com a agent de viatges cal estudiar el Grau Superior en Agències de Viatges i Esdeveniments, cosa que a Linkia FP pots fer a distància, amb totes les garanties de qualitat. D’aquesta manera, obtindràs el títol oficial i homologat de tècnic/a superior en aquesta matèria.
Normalment, els agents de viatges fan la seva tasca com a assalariats en empreses, sigui una agència minorista o majorista, receptives o emissores. Tot i això, l’esmentat Grau Superior en Agències de Viatge i Gestió d’Esdeveniments compta amb un mòdul específic anomenat ‘Empresa i iniciativa emprenedora’, en què es donen pautes de com un/a Tècnic/a Superior pot desenvolupar la seva carrera mitjançant l’autoocupació, gestionant els seus propis clients, sigui com a agent autònom o com a fundador de la seva pròpia empresa.
A més, com has notat pel nom del Grau Superior, també s’ensenya a l’alumne a organitzar un altre tipus d’esdeveniments, relacionats o no amb el turisme. En particular, el mòdul anomenat ‘Protocol i relacions públiques’ explica les claus en el tracte amb clients i proveïdors de cara a la gestió de conferències, reunions laborals i altres actes que, sovint, s’enquadren en el denominat turisme MICE (Meetings, Incentives, Conferencing and Exhibitions), encara que no sempre.